Header Ads


Total BWF Badminton Championship 2015 - Bergu Malaysia singkirkan juara bertahan



Juara bertahan Shin Baek Choel dan Ko Sung Hyun gagal mempertahankan kejuaraan apabila kecundang kepada pasangan Malaysia Goh V Shem / Tan Wee Kiong hari ini.

Juara bertahan itu gagal untuk mengatasi prestasi hampir sempurna gandingan Malaysia dan terpaksa akur dengan kekalahan  21-12 21-15.

Dua bergu Cina juga gagal untuk meneruskan perjuangan apabila gandingan seeded ke dan juara Terbuka India Chai Biao / Hong Wei; China kecundang kepada Takeshi Kamura Jepun / Keigo Sonoda 18-21 21-17 21-13. Cai Yun / Lu Kai juga gagal untuk meneruskan saingan apabila tewas kepada Jepun Hirokatsu Hashimoto / Noriyasu Hirata, 12-21 21-18 23-21.

Lee Chong Wei pula berjaya mengenepikan Mark Zwiebler dalam rubber game 14-21, 21-17, 8-21 di pusingan kedua kejohanan dunia tersebut .

"Saya kira ia punya peluang besar untuk membuktikan diri dengan menjadi juara dunia di sini. Saya tak melihat bagaimana penggantungan beberapa bulan yang diterimanya membuat dirinya berubah," kata Zwiebler selepas pertandingan.

"Saya lihat bila Chong Wei telah menemui kembali kepercayaan dirinya, ia boleh dengan mudah menemptakan kembali dirinya di antara para pemain elite dunia," ungkap Zwiebler.

Ini merupakan pertemuan ke 11 di antara kedua-dua pemain dengan keseluruhan dimenangi Chong Wei.

Chong Wei akan menghadapi pemain China, Wang Zhengmin di babak ketiga untuk merebut satu tempat di suku akhir. "" Saya pernah menghadapi Zhengming beberapakali dan bersedia untuk menghadapi dia, "kata Chong Wei.

Dalam Doubles Wanita, juara Sukan Komanwel Vivian Hoo / Woon Khe Wei (Malaysia) ditewaskan dengan agak mudah oleh pemain Jepun Kurumi Yonao / Naoko Fukuman 21-13 21-11.

Hari ini juga merupakan hari yang baik untuk Indonesia, dengan Angga Pratama / Ricky Karanda Suwardi (13) dan Wahyu Nayaka Arya Pankaryanira / Ade Yusuf mengikut jejak rakan senegara mereka Mohammad Ahsan / Hendra Setiawan ke pusingan ketiga. Walau bagaimanapun, Andrei Adistia / Hendra Aprida Gunawan kalah kepada Kim Astrup / Anders Skaarup Rasmussen (Denmark), 21-17 21-17. Pankaryanira dan Yusuf berjaya mara selepas mengenepikan pemain Rusia Vladimir Ivanov / Ivan Sozonov, 20-22 21-19 21-16.

Tidak ada kejutan dalam perseorangan wanita, dengan pemain pilihan seperti Saina Nehwal (2), Ratchanok Intanon (5), Tai Tzu Ying (4) dan Sayaka Takahashi (14)berjaya mara ke pusingan ketiga.

No comments

Powered by Blogger.