Header Ads


Dua Gol Van Persie Bantu Moyes Memenangi Trofi Pertamanya Bersama MU

AFP/Carl Court
Manchester United meraih trofi pertama di bawah bimbingan David Moyes setelah menakluk Wigan Athletic 2-0 pada perlawanan Community Shield, di Wembley Stadium, London malam tadi. Robin van Persie muncul sebagai penentu kemenangan melalui dua golnya ke gawang Wigan.

Van Persie meledak gol pertamanya pada minit ke-6 yang menyambut umpanan Patrice Evra dari sebelah kiri. Bola tandukan bekas pemain Arsenal ini menerjah di sisi bawah gawang Wigan tanpa boleh ditahan Scott Carson. Sayangnya The Red Devils kehilangan bek Rafael yang cedera dan digantikan Chris Smalling di minit ke-15.

Wigan berusaha keras untuk mencari gol penyamaan, namun peluang yang mereka dapatkan di dalam kotak penalti MU masih boleh dijinakkan barisan pertahanan MU. Sementara Wilfred Zaha juga beberapa kali melakukan ancaman ke kotak penalti Wigan. Danny Welbeck nyaris menambah gol untuk MU, tetapi tendangannya dari kiri kotak penalti masih mampu ditepis Scott Carson. Hingga babak pertama berakhir kedudukan masih tetap 1-0 untuk keunggulan MU.

Di babak kedua, MU terus mencipta peluang melalui Tom Cleverley yang sayangnya masih meleset. Namun Van Persie kembali menjarakkan jaringan pada minit ke-58, ketika dia menolak masuk bola ke gawang Wigan dari luar kotak penalti setelah menerima umpanan dari Welbeck.

Wigan cuba mencipta peluang di depan gawang David De Gea, namun tendangan bebas Stephen Crainey ditendang keluar Nemanja Vidic, sementara cubaan Roger Espinoza hanya melebar melewati gol.

Rooney, 27, bagaimanapun tidak bermain dalam perlawanan ini dan dia juga tidak akan bersama skuad MU dalam pertemuan pembuka tirai Liga Perdana Sabtu ini di Swansea, walaupun dia adalah sebahagian daripada skuad England untuk perlawanan persahabatan menentang Scotland di antara pertengahan minggu depan.

No comments

Powered by Blogger.